د: گناهانى که روزى و قسمت را تغییر مى دهد

درست است که روزى تقسیم شده است و تلاش و کوشش در بدست آوردن آن نقش اصلى را دارد ولى برخى گناهان تلاش و سعى را هم بى اثر مى کند و باعث مى شود که از سهم روزى انسان کاسته شود. آن گناهان عبارت است از:


1 اظهار ندارى

اظهار الفقر؛ خود را فقیر نشان دادن

با همه کاستى باید قبول کرد که در طول سى سال انقلاب تغییرات فراوان در زندگى مردم ایجاد شده و غالب مردم وضعشان بهتر شده است ولى متأسفانه عادت و رسم بر این است که عدّه اى بنا دارند همیشه خود را فقیر و ندار جلوه دهند، و هیچگاه حاضر نمى شوند نعمت هاى الهى را به زبان بیاورند، اثر این گونه فقرنمایى کم شدن رزق و روزى است.

2 نماز عشاء را نخواندن

و النّوم عن العتمة؛ نماز عشاء را نخوانده خوابیدن

کلاً استخفاف به نماز عامل بى برکتى و کم شدن رزق است در میان نمازها، ترک نماز عشاء و صبح نقش بیشترى در کم شدن رزق و بى برکتى دارد. درباره نماز صبح و قضا نمودن آن فرمود: و عن صلاة الغداة؛ خواب ماندن از نماز صبح

3 سبک شمردن نعمت ها

و استحقار النعم؛ حقیر شمردن نعمت هاى الهى

تک تک نعمتهاى الهى براى انسان نقش حیاتى دارد، همین هوا را توجّه کنید که خیلى ها اصلاً جزء نعمت هاى الهى به حساب نمى آورند، وقتى آلوده کردند قدر آن را مى فهمند و همین طور سلامتى و...

حقیر و کوچک شمردن نعمت ها، نعمت ها را از دست انسان مى گیرد.

4 از خدا شکایت کردن

برخى بنده ها بجاى بندگى به خداوند (نعوذ باللّه) مى خواهیم به خدا خدایى یاد بدهیم، و به او مى گوییم که اگر فلان گونه مى کردى بهتر بود. و هرگاه زبان به شکایت و گلایه باز مى کنیم، و حال آن که باید توجّه داشته باشیم خداوند قادر مطلق دانا و حکیم مطلق است دادن هاى او از سر حکمت است و ندادن هاى او نیز از سر حکمت. ضرر شکایت از خداوند متوجّه شخص شاکى مى شود و رزق و روزى او کم مى شود. امام سجاد(ع) فرمود: و شکوى المعبود عزّ و جلّ؛ و شکایت نمودن از معبود(خداى) عزیز و جلیل خویش (که روزى انسان را کم مى کند)

ادامه دارد، ان شاء الله ........

اگه مطلب براتون مفید بود ،

جهت خشنودی و تعجیل ظهور  بقیة الله الاعظم روحی و ارواح العالمین له الفداء صلواتی نثار کنید.

تاریخ درج در بلاگفا: 1388.08.21 ساعت 21:08




برچسب ها : احادیث و روایات  ,