مطلب زیر رو به طور کامل تأیید نمیکنم اما نکات خوب و جالبی داره:

به گزارش پارسینه مدتی پیش خبری در میان وبلاگ‌ها و سایت‌های خبری منتشر شد مبنی بر اینکه نوشابه? پپسی‌کولا ساخت اسرائیل است و کلمه‌ PEPSI مخفف جمله? Pay Each Penny Save Israel است به معنای «هر پنی را بپردازید تا اسرائیل باقی بماند». در این زمینه یک فیلم مستند هم در سایت تبیان منتشر شد. از آن زمان این گفته بارها در نشریات و نوشته‌ها تکرار شده است.

پپسی

اما شواهد نشان‌دهنده? آن است که نوشیدنی پپسی برای اولین بار در سال 1889 (یعنی 60 سال قبل از تأسیس رژیم اسرائیل) توسط یک داروساز آمریکایی به نام Caleb Bradham در شهر New Bern معرفی شد. او این نوشابه را به دلیل استفاده از آنزیم گوارشی Pepsin و نیز آجیل Kula در ساخت آن، Pepsi Cola نام نهاد. پس از این، این نوشیدنی به دلیل طعم خوش و خاصیت آن در هضم غذا و انرژی‌افزایی مورد استقبال فراوان قرار گرفت.

در سال 1902، کمپانی پپسی‌کولا رسما در ایالت کارولینای شمالی تأسیس شد. در سال 1965، شرکت Pepsi Cola با پیوستن به تولیدکننده? مواد غذایی Frito-Lay، شرکت PepsiCo را تأسیس کرد و تاکنون نیز با همین نام فعالیت می‌کند. پپسی هم‌اکنون در کنار انواع نوشیدنی، مواد غذایی متنوعی را تولید و صادر می‌کند که چای Lipton نیز از جمله محصولات پپسی است.

ادعای ساخت پپسی‌کولا در اسرائیل در حالی مطرح می‌شود که در کنار بازار بسیار پر رونق پپسی‌کولا در کشورهای عربی، این نوشابه تا پیش از سال 1991، هرگز در مناطق تحت سلطه? رژیم اسرائیل به فروش نمی‌رسید. این مسئله باعث شد تا سازمان‌های یهودی پپسی‌کولا را به تمایل برای پایبندی به «بایکوت اسرائیل از سوی کشورهای عربی» متهم کنند. اما پپسی اعلام کرد که دلایل اقتصادی سبب این تصمیم بوده است.

گفتنی است که در حال حاضر بخشی قابل توجه از نوشابه‌های گازدار، توسط نمایندگی‌های موجود در ایران تولید می‌شوند.

علاوه بر این گفته می‌شود پیشینه فعالیت کارخانه تولید کننده پپسی در ایران و فعالیت‌های آن در دست بهاییان بوده است و این خود باعث ایجاد سابقه‌ای ناخوشایند در اذهان مرم شده است.

منبع: تریبون مستضعفین




برچسب ها : مباحث روز  ,