و . گناهانى که بلاها را نازل مى کند:

حضرت سجاد(ع) فرمود: و الذّنوب الّتى تنزل البلاء؛ گناهانى که بلاء نازل مى کند عبارت است از:


1 کمک نکردن به درماندگان

ترک اغاثة الملهوف؛ ترک یارى رسانى به فریادرسى درمانده هرجا نداى مظلومى بلند شد باید مسلمانان یارى کنند اگر این کار را ترک کنند منتظر بلا باشند مهم ترین مصداق مظلومین در این دوران مى توان گفت: مردم مظلوم فلسطین، شیعیان جنوب لبنان، مردم مسلمان عراق و افغانستان و... مى باشند. لذا حضرت سجاد(ع) در ادامه فرمود: و ترک معاونة المظلوم؛ کمک نکردن به مظلوم (بلا نازل مى کند)

2 ترک امر به معروف و نهى از منکر

جامعه اسلامى به این امر جدّى توجّه داشته باشند که ترک امر به معروف و نهى از منکر باعث مى شود جامعه را گناه و فساد بگیرد نتیجه آن این مى شود که بلا نازل شود و دامن همه را بگیرد.

پیامبر اکرم(ص) فرمود: یک گنهکار در میان مردم همانند کسى است که با جمعى سوار کشتى شود و به هنگامى که در وسط دریا قرار مى گیرد، تبرى برداشته و به سوراخ کردن موضعى که در آن نشسته است بپردازد و هرگاه به او اعتراض کنند، در جواب گوید من در سهم خود تصرّف مى کنم. اگر دیگران او را از این عمل خطرناک باز ندارند، طولى نمى کشد که آب دریا به داخل کشتى نفوذ کرده، یکبارگى همگى در دریا غرق مى شوند.(13) به این جهت امام سجاد(ع) فرمود: یکى از گناهانى که بلاها را فرود مى آورد و تضییع الامر بالمعروف و النّهى عن المنکر؛(14) ضایع نمودن (و درست انجام ندادن) امر به معروف و نهى از منکر است

پی نوشت:
13. وسائل الشیعه، ج 11، ص 520.
14. در قرآن سوره یوسف، آیه 87 آمده لاتیأسوا من روح اللّه.

ادامه دارد ، ان شاء الله ........

اگه مطلب براتون مفید بود ،

جهت خشنودی و تعجیل ظهور  بقیة الله الاعظم روحی و ارواح العالمین له الفداء صلواتی نثار کنید.

تاریخ درج در بلاگفا: 1388.08.23 ساعت 21:45




برچسب ها : احادیث و روایات  ,