ب: گناهانى که پشیمانى مى آورد

پنج گناه است که پشیمانى و حسرت شدیدى را به دنبال دارد که به راحتى قابل جبران هم نیست:

1 قتل ناحق

حضرت سجاد(ع) در ادامه روایت فرمود: و الذّنوب الّتى تورث النّدم قتل النّفس الّتى حرّم اللّه قال اللّه تعالى فى قصّة قابیل حین قتل اخاه هابیل فعجز عن دفنه فاصبح من النّادمین؛(11) گناهانى که پشیمانى مى آورند (یکى) کشتن نفس انسانى است که خداوند (کشتن) او را حرام کرده است.

خداوند بلند مرتبه در قصّه قابیل آن زمانى که برادرش هابیل را به قتل رساند و از دفن او عاجز شد(تا کلاغى را دید که چیزى را دفن مى کند) مى فرماید:(صبح کرد در حالى که پشیمان بود)

نمونه هاى فراوان در خاطرات زندانى ها در مجلات و روزنامه ها مى خوانیم که کسانى که مرتکب قتل شده اند به شدّت پشیمان و نادم شده اند.

2 ترک صله رحم

و ترک صلة القرابة حتى یستغنوا؛ ترک صله ارحام و بستگان تا آنجایى که بى نیاز شوند ترک رابطه با دوستان و خویشاوندان از گناهانى است که حسرت و پشیمانى و ندامت را به دنبال دارد که نمونه هاى آن را بخوبى در جامعه مى توانیم مشاهده کنیم.

3 ترک نماز در وقتش

و ترک الصّلوة حتى یخرج وقتها؛ ترک نماز تا وقتش بگذرد در این دنیا خصوصاً در آخرت حسرت طولانى را در پى خواهد داشت.

4 ترک وصیّت

و ترک الوصیّة؛ وصیّت نامه ننوشتن.

هستند کسانى که وصیّتنامه نوشتن و یا وصیّت کردن را بد مى دانند، ولى نمى دانند که ممکن است مرگ ناگهانى دامن آنها را بگیرد، وصیّت ها و دیون مردم و مظالم آنها و یا نماز و روزه قضا داشته و وصیّت به آن را ترک کرده باشد، آنگاه دچار حسرت و پشیمانى مى شود.

در ادامه این فقره آمده که و ردّ المظالم؛ یعنى ردّ مظالم را ترک کند

مقصود این است که گاه انسان مالى از مردم ضایع نموده که یادش رفته مربوط به چه کسى بوده است. براى این گونه موارد خوب است مالى در راه خدا داده شود به عنوان ردّ مظالم و نیّت صاحبان مال تا روز قیامت جبران حق آنها شود، ترک این مسئله نیز در قیامت پشیمانى و حسرت را به دنبال دارد.

5 زکات ندادن

و منع الزّکاة حتّى یحضر الموت و ینغلق اللّسان؛ ندادن زکات تا زمانى که مرگ فرا برسد و زبان بند آید آنگاه مى شود که همین اموالى که زکاتش را نداده در اختیار دیگران قرار مى گیرد و آنها از آن استفاده مى کنند ولى عذاب زکات ندادن را صاحب مال باید بچشد.

پى نوشت ها:

11. سوره حجرات، آیه 11.

ادامه دارد، ان شاء الله ........

اگه مطلب براتون مفید بود ،

جهت خشنودی و تعجیل ظهور  بقیة الله الاعظم روحی و ارواح العالمین له الفداء صلواتی نثار کنید.

تاریخ درج در بلاگفا: 1388.08.19 ساعت 20:36




برچسب ها : احادیث و روایات  ,