* چه ضرورتى دارد اعضاى خبرگان فقیه باشند؟

از آن رو که نظام ما جمهورى اسلامى است و بر اساس ارزشهاى اسلامى آن را پذیرفته ایم، گرچه شکل حکومت جمهورى است امّا محتواى آن باید اسلامى باشد؛ براى رسیدن به این هدف در رأس این نظام باید کسى باشد که بیش از دیگران به مبانى اسلام و نحوه اجراى آن آشنا باشد، و این همان مسأله ولایت فقیه است که ضامن اسلامى بودن نظام است.

 

بهترین راه شناسایی متخصص

حال با توجه به اینکه کار اصلى مجلس خبرگان تشخیص فرد مناسب براى تصدّى مقام ولایت است، به نظر می رسد عاقلانه ترین و منصفانه ترین راه این است که اعضاى خبرگان کسانى باشند که خود در فقاهت دستى دارند. مثلاً اگر از من و شما بپرسند بهترین قاضى ایران کیست، قطعاً براى دریافت بهترین پاسخ باید سراغ قضات برویم، یعنى جواب این سؤال از عهده هر کسى برنمى آید، فقط کسانى مى توانند بهترین قاضى را معرفى کنند که خود تبحّرى در این موضوع داشته باشند. همچنین اگر به ما بگویند: بهترین استاد دانشگاه در فلان رشته کیست، باید جواب را از استادان دانشگاه گرفت. کسانى توان تشخیص اصلح (شایسته ترین) براى تصدى مقام ولایت فقیه را دارند که خود بهره اى از شرایط آن مقام و منصب داشته باشند و از آن ویژگیها -هر چند در مرتبه پایین تر- بهره مند باشند.

از آن رو که مهمترین ویژگى ولىّ فقیه فقاهت است -زیرا آنچه در قانون آمده ولایت «فقیه» است- بنابراین، اعضاى خبرگان باید فقهایى باشند که صلاحیت این کار را دارند. اگر منصفانه قضاوت کنیم می فهمیم این بهترین و معقول ترین راه براى تشخیص ولى فقیه است. نمونه روشنى از کار درست خبرگان که برگرفته از آشنایى با فقاهت و شناخت فرد مناسب براى رهبرى است، تعیین مقام معظم رهبرى پس از رحلت حضرت امام بود؛ اگر عموم مردم مى خواستند در آن اوضاع شخصى مناسب براى رهبرى را شناسایى کنند، نمى توانستند، امّا خبرگان در طىّ چند ساعت به نتیجه قطعى رسیدند. افزون بر آن که اعضاى خبرگان داراى مقام فقاهتند، داراى مرتبه عالى تقوى نیز هستند و با شناخت قبلى از افراد تصمیم مى گیرند؛ از این رو احتمال اینکه تحت تأثیر تبلیغات و جوسازیها قرار بگیرند، بسیار ناچیز است.

منبع: کتاب پرسش ها و پاسخ ها، علامه محمدتقی مصباح یزدی (دامت برکاته)

اگه مطلب براتون مفید بود ،

جهت خشنودی و تعجیل ظهور  بقیة الله الاعظم روحی و ارواح العالمین له الفداء صلواتی نثار کنید.

تاریخ درج در کلوب و بلاگفا: 1388.04.29 ساعت 06:29




برچسب ها : پرسش و پاسخ - ولایت فقیه  ,