«شایعک» گونه ای پیامک (اس.ام.اس.) است که به ترویج شایعات، مطالب بی اساس و نادرست و احادیث جعلی می پردازد...

پیامک های حاوی خبر به درک واصل شدن فلان مفتی، مردن ملک عبدالله، ترور سلمان رشدی خبیث به دست یکی از شیعیان امیرالمؤمنین علیه السلام، به کما رفتن علامه حسن زاده آملی (دامت برکاته) و ... جزو شایعاتی است که احتمالا برای شما نیز پیامک زده شده است.

ختم 6 میلیون صلوات، 124میلیون صلوات، ختم قرآن، فلان ذکر رو بگی برای فلان تعداد بفرستی چنین و چنان می شود و ... هم از آن مطالب بی اساس است.
اولا عددی که تعیین شده است محل پرسش و تأمل است که چرا 6، 70 یا .... میلیون؟ حکمت و سرّ و مناسبت این عدد چیست؟
ثانیا چه کسی آمار این صلوات ها و اذکار را دارد که عدد تعیین شده حاصل شود؟
ثالثا سند و منبع این مطالب چیست؟

سومین مورد هم احادیثی است که سند آنها مشخص نیست. مطالبی که نقطه ی اشتراک آنها تشویق به ارسال آن برای دیگران است.
ممنون میشوم اگر کسی منبع و سند این مطلب که «حضرت محمد (ص) فرمودند : هرکس مردم را از این دعا با خبر کند در گرفتاریش گشایش پیدا می کند: سبحان الله یا فارج الهم و یا کاشف الغم فرج همی و یسر امری و ارحم ضعفی و قلة حیلتی و ارزقنی من حیث لا احتسب یا رب العالمین»
و این مطلب که «پیامبر اسلام (ص) : هرکس بشارت ربیع را به مردم دهد، من بشارت بهشت را به او می دهم» را برای بنده بفرسته و معرفی کنه.

مسأله ای که موجب تأسف است، انتشار این «شایعک»ها توسط برخی افراد موثق و اهل علم است که بدون کوچکترین تحقیق و تردیدی نسبت به انتشار آن اقدام می کنند.
و تأسف بار تر اینکه گاه و بیگاه شاهد انتشار آن از رسانه ملی نیز هستیم (مثل همین بشارت ربیع).


همین جا باید از همراه اول (و ایضا ایران سل) کمال تشکر را داشته باشم که انواع و اقسام پیامک های بازرگانی (تبلیغک) لحظه به لحظه گوشی ِ به خواب رفته مان را بیدار می کند و اجازه نمی دهد هیچکس تنها بماند.
معلوم نیست اگر کسی بخواد تنها باشه و تبلیغک دریافت نکنه چه کسی رو باید ببینه.

حریم شخصی کیلو چند!؟




برچسب ها : خودنوشت  ,